maandag 2 januari 2012

Transsylvanië

Want de straten zijn daar van glas
Waar de fonteinen rum spuwen
En de lucht naar benzine ruikt

Transsylvanië

Op pleinen staan de mensen juichend
Joelend, schreeuwend om een dansende beer
‘Dans de polka Teddy, dans de polka dan’
Mensen zingen en kinderen huilen
Mannen legen de glazen en de beer
Die doet niks.
Een zigeuner bespeelt zijn balalaika

De beer in Transsylvanië, op het plein van robijn
Is het dansen verleerd; haar poten doen pijn
En haar klauwen zijn stomp

Ik zie dit alles vanaf de hoogste toren van de kathedraal
Ik ben een kraai. Ik ben een informant
Hier heersen de tsaren nog en ik rust op hun schouders
Soms voel ik me meer een schouder, dan een kraai
Maar bovenal voel ik me mens
En schuldig
Die beer daar heb ik liefgehad en was eens
Een vrouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten